تاثیر نرم افزار ERP در مدیریت منابع انسانی سازمانی

طی مطالعات انجام شده، وجود نرم افزار ERP در مدیریت منابع انسانی، از ضرورت‌های اساسی سازمان‌ها محسوب می‌شود. امروزه ERPها خود را به پیچیده‌ترین و بزرگترین چارچوب سازمانی تبدیل کرده‌اند. درنتیجه باتوجه به شرایط کسب و کارها، تغییرات روز افزون قوانین کار و سیاست‌های مدیریتی، ERP دارای ظرفیت مدیریت سرمایه انسانی سازمان می‌باشد.
تاثیر نرم افزار ERP در مدیریت منابع انسانی سازمانی
فهرست مطالب

مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management) نقشی در سازمان است که بر استخدام، مدیریت و هدایت افرادی که در سازمان کار می‌کنند، تمرکز دارد. پرسنل سازمان در موفقیت هر کسب‌و کاری نقش اساسی و کلیدی دارند. بنابراین نقش مدیریت منابع انسانی در کسب و کار در هر سازمان بزرگ و کوچکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وظایفی را که یک مدیر در پست مدیریت نیروی انسانی انجام می‌دهد، به دو گروه وظایف مدیریتی و وظایف عملیاتی تقسیم می‌شود. جهت طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی باید وظایف عملیاتی منابع انسانی حداقل در 6 سطح قابل بررسی کرد.

وظایف عملیاتی مدیریت منابع انسانی

1- استخدام و تامین

– برنامه ریزی نیروی انسانی
– جذب و تدارک نیرو
– گزینش
– انتصاب و بکار گیری

2- یادگیری و توسعه

– نیازسنجی و طراحی برنامه‌ی آموزشی
– اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی
– توسعه حرفه‌ای و جانشین پروری

3- مدیریت عملکرد

– نظام پاداش
– ارتقاء شغلی
– ارزیابی عملکرد

4- جبران خدمات

– حقوق و دستمزد
– تسهیلات و مزایا

5- نگهداشت نیرو

– سلامت و تدابیر ایمنی
– خدمات رفاهی
– مدیریت روابط کار

6- پایان خدمت

– بازنشستگی و خروج نیرو
– نقل و انتقالات بین سازمانی

چالش های پیش روی مدیریت سرمایه های انسانی

چالش‌‌های پیش روی مدیریت سرمایه‌‎های انسانی

منابع انسانی و سرمایه انسانی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. منابع انسانی شامل پتانسیل انسانی است. سرمایه انسانی به مهارت‌ها و دانش‌هایی اطلاق می‌شود که قبلاً کسب شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. یافتن بهترین و متناسب‌ترین پرسنل و نیروی سازمانی، مهمترین وظیفه واحد منابع انسانی است.

برای استفاده از پتانسیل منابع انسانی، باید استعدادهای مناسب را به سازمان جذب کرد. از میان کاندیدها بهترین فرد را گزینش و استخدام کرد. با توجه به چشم‌اندازها و برنامه‌های سازمان آموزش و توسعه داد و فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای پیشرفت در مسیر شغلی آنها ایجاد کرد. منابع انسانی را می‌توان در طول زمان به سرمایه انسانی تبدیل کرد، که این به عنوان مهارت‌ها، قابلیت‌ها و شایستگی‌های انسانی تعریف می‌شود. افرادی که در جریان کاری سازمان درگیر شده و مشارکت دارند، در نهایت نتایج و خروجی‌های ارزنده‌ای را خلق می‌کنند.

چالش‌های مدیریت منابع انسانی تنها به شرکتهای متوسط و بزرگ ختم نمی‌شود و سازمان‌های کوچک نیز با این مهم دست و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه سخن چند تن از مدیران کسب و کار در جهت بهبود وضعیت سازمان از دیدگاه اهمیت به نیروی انسانی، آموزش و ارتقاء آنان آمده است.

اهمیتِ داشتن فرایند آموزش مدون و اجرای درست آن

مهم‌ترین منبع هدر رفتن پول در محل کار، استفاده ناکارآمد از پرسنل است. صاحبان کسب و کارهای جدید باید با راه‌هایی عملی به کارمندان خود آموزش دهند که از وقت خود به طور موثر استفاده کنند تا کارشان تاثیر روشنی بر بازگشت سرمایه داشته باشد. اگر کارمندان شما زمان زیادی صرف فیس‌بوک یا کارهایی بی‌نتیجه می‌کنند، پس حقوقی که می‌گیرند صرف کاری نمی‌شود و فقط همین امر می‌تواند کسب و کارتان را به سقوط بکشاند.

مارک مک لافلین
Results Marketing
اهمیت استخدام افراد شایسته و با استعداد

بی تردید بزرگترین اتلاف پول در  کسب و کارهای کوچک، استخدام نیروهای بی‌استعداد است. بسیاری از کارآفرینان بودجه زیادی ندارند اما بزرگترین اشتباه انتخاب افراد بر اساس بودجه است. تجربه نشان می‌دهد: بهترین استعدادها را  پیدا کنید و اجازه دهید کارشان را انجام دهند. این استعدادها چندین برابر هزینه‌های خود را به شرکتتان برمی‌گردانند.

مایک توماس
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت Mommy’s Medicine Cabinet

با توجه به چالش‌ها و موارد اشاره شده، به راستی بهترین راه حل پیشروی مدیران جهت مدیریت منابع انسانی چیست؟ چگونه می‌توان کارآمدترین سیستم مدیریتی منابع انسانی را پیاده سازی کرد؟ استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی مدرن و قابل انعطاف با نیازهای سازمان، یکی از راهکارهای قابل اتکای پیشرو می‌باشد.

چگونه یک نرم افزار ERP در مدیریت منابع انسانی سازمانی، می‌تواند کمک کننده باشد؟

چگونه یک نرم افزار ERP در مدیریت منابع انسانی سازمانی، می‌تواند کمک کننده باشد؟

باتوجه به شرایط کسب و کارها، به طور فزاینده‌ای آینده مدیریت منابع انسانی ناگزیر در دست نرم افزارهای ERP خواهد بود. در حال حاضر یک نرم افزار مدیریت منابع انسانی به سازمان کمک می‌کند، تا داده‌های هر کارمند از جمله: نام و کد کارمند، حضور و غیاب کارکنان، مرخصی، سابقه کاری، بررسی عملکرد، مزایای مختلف کارکنان را ذخیره و بازیابی کند. بنابراین به مدیریت کمک می‌کند تا درباره هر کارمند تصمیمات به موقع بگیرد و اطمینان حاصل کند که همه چیز به درستی سازماندهی شده است.

هدف یک ERP در مدیریت منابع انسانی، خودکارسازی وظایف اداری و سرعت بخشیدن به فرآیندهای داخلی برای صرفه‌جویی در زمان و تلاش اعضای تیم است. سودمندی دیگر ERP در مدیریت منابع انسانی، ارزیابی عملکرد کارکنان است. یک ERP در منابع انسانی می‌تواند با چندین عملکرد تحت مدیریت کارکنان یکپارچه شود. سازمان می‌تواند از این ابزار برای مدیریت، حقوق و دستمزد، استخدام، ارزیابی و پیشنهادات شغلی و امور مربوط به پرسنل استفاده کند.

یکی از مزیت‌هایی که یک ERP در حوزه مدیریت منابع انسانی ارائه می‌دهد، جذب استعداد است. پیاده‌سازی ERP با ماژول آموزش و ارزیابی عملکرد کارکنان تضمین می‌کند، که افراد مناسب و ماهر برای موقعیت‌های شغلی مشخص استخدام شده و پرورش یابند. ERP به تعیین مهارت‌های مورد نیاز برای شرح وظایف خاص، نظارت بر آموزش حضور کارکنان، ثبت عملکرد کارکنان و موارد دیگر کمک می‌کند. به طور خلاصه، یک ERP می‌تواند در محل کار به مدیریت مهارت‌ها و آموزش کارکنان به بهترین شکل کمک کند.

یک نرم‌افزار ERP می‌تواند در بهبود ساختار مدیریتی و عملیاتی سازمان، با تعریف مسیر شغلی کمک‌کننده باشد. با تعریف ساختارهای ارتقای شغلی، متناسب با آیین‌نامه‌های تدوین شده‌ی سازمان و فضای کسب‌وکار، فرآیند مسیر شغلی را در اختیار می‌گیرید.

داده‌های سازمان محور یک کسب و کار است، زیرا مراحل پیشرفت شرکت از نظر کار را مشخص می‌کند. هنگامی که به دنبال یک ERP برای منابع انسانی هستید، ضروری است که گزینه‌ای را انتخاب کنید که تا حد امکان ویژگی‌های بیشتری را ارائه دهد.

همکاران سیستم با ارائه محصولات راهکارانی در حوزه مدیریت منابع انسانی بسیاری از نیازهای سازمان‌ها را پوشش می‌دهد. ماژول‌های مدیریتی در حوزه منابع انسانی ارائه شده به ذیل می‌باشد:

– نرم افزار آموزش

می‌توانید پیش‌‌‌‌‌نیازهای آموزشی و تخصصی مرتبط یا لازمه‌‌‌‌‌ی پیشرفت شغلی هر یک از کارکنان را متناسب با نیاز سازمانی و شغلی تعریف کنید، برنامه‌‌‌‌‌ریزی برگزاری دوره‌‌‌‌‌ها را انجام دهید و نتایج برگزاری دوره‌‌‌‌‌ها را ثبت کنید.

– نرم افزار مدیریت تردد

دارای دو بخش کلی کنترل تردد و محاسبات کارکرد است که مهم‌‌ترین وظیفه‌‌ی آن تعریف سیاست‌‌های سازمان برای کنترل تردد، ملاحظات امنیتی و پاسخ به پیچیدگی‌‌ها و تنوع موجود در شیوه‌‌ی محاسبه‌‌ی کارکرد است.

– نرم افزار خدمات الکترونیک کارمند

با بهره‌گیری از بستر ارتباطی موجود در سازمان شما، امکان عرضه‌ی خدمات گسترده، سریع، امن و آسان را در انجام بخشی از فرآیندهای کارکنان، استخراج گزارش‌ها و مشاهده اطلاعات مربوط به آن‌ها، فراهم می‌کند.

– نرم افزار کارگزینی

این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که نظام پرداختی مورد نظر خود را متناسب با کسب‌وکارتان و مطابق با قوانین مرتبط، تعریف و در قبال تغییرات قوانین و آیین‌نامه‌ها چابک‌تر عمل کنید.
– نرم افزار جبران خدمات
با دریافت احکام کارگزینی تایید شده از سیستم کارگزینی و اطلاعات محاسبات کارکرد از سیستم مدیریت تردد، محاسبه‌ی جبران خدمات کارکنان را انجام می‌دهد و خروجی فرآیند را برای واحد مالی سازمان می‌فرستد.

– نرم افزار مدیریت مسیرشغلی

با تعریف ساختارهای ارتقا، متناسب با آیین‌نامه‌های تدوین شده‌ی سازمان و فضای کسب‌وکار، فرآیندی بسیار ساده و کارآمد را در اختیار می‌گیرید.

– سیستم سامانه سفارش و تحویل غذا

کل فرآیند سفارش و تحویل غذا از جمله: تهیه‌ی غذای پرسنل، داشتن گزارش‌های دقیق و سریع از تعداد غذاهای رزرو شده، تحویل داده شده، وضعیت سالن‌های غذاخوری و گزارش مالی را به‌شکل مکانیزه و با روشی نوین مدیریت می‌کند.

سامانه مدیریت جذب و استخدام راهکاران یکی از جدیدترین ماژول‌هایی است که در حوزه منابع انسانی، در جهت بهبود عملکرد ماژول سرمایه انسانی ارائه شده است. این ماژول با ترکیب قابلیت‌های ATS و ارتباط با سایر ماژول‌های راهکارانی بستر بسیار مناسبی را برای پیشبرد هوشمندانه و سریعتر اهداف مدیران منابع انسانی، در استخدام پرسنل ایجاد کرده است.

نرم افزار جذب و استخدام سازمانی کارآمد به جذب نیروی با استعداد کمک می کند

سامانه مدیریت جذب و استخدام راهکارانی، از دو بخش مدیریتی تشکیل شده است. یکی از سامانه‌ها وظیفه ارتباط اولیه کارجو با سازمان را برعهده دارد. این سامانه پرتال جذب و استخدام و پل ارتباطی محسوب می‌شود و دریافت رزومه‌ها و سنجش اولیه کارجو را برعهده دارد.

ماژول دوم وظیفه پیشبرد اهداف جذب و استخدام از گام درخواست واحد برای جذب نیرو تا استخدام و حتی برخی از فرآیندهای پایانی همکاری نیرو با سازمان را مدیریت می‌کند. این ماژول کلیه فرآیندهای جذب و استخدام سازمان، پیاده‌سازی شده و با قابلیت‌های مدیریتی و بسیار کاربردی، مراحل گزینش را پیش می‌برد.

این سامانه استراتژی های جذب و استخدام را به خوبی پشتیبانی کرده و مدیران می‌توانند با تعریف شاخص های جذب و استخدام و تعریف شناسنامه شغل کامل گام‌های موثری برای جذب استعداد در سازمان بردارند. از جمله قابلیت‌های قابل ذکر نرم‌افزار جذب و استخدام راهکاران، تسهیل فرآیندهای نقل و انتقالات پرسنل و پیشبرد مراحل تسویه حساب‌های خروج و بازنشستگی است. این ماژول با استفاده از اتوماسیون داینامیک و چابک کلیه فرآیندهای جذب و استخدام را به گردش درآورده و پیشرفت مراحل کار را با جزییات بالایی گزارش می‌کند.

سخن پایانی

در طول زمان نظام‌های مدیریتی در منابع انسانی دچار تغییرات گوناگونی هستند. علاوه بر تغییرات فرهنگ کار، قوانین دولتی کار و سیاست‌های سازمان‌های عوامل تاثیرگذار و چالش برانگیزی در مدیریت منابع انسانی می‌باشند. تایید می‌کنیم که امروزه نحوه‌ی انجام کارها تا جای ممکن مکانیزه و هوشمند شده است؛ اما همچنان وجود نیروی انسانی ماهر از الزامات مهم برای موفقیت یک سازمان به شمار می‌آید.

به عبارت دیگر کوچکترین اهداف بقا و موفقیت سازمان به وجود یک نیروی کاری با استعداد و پرورش یافته مرتبط و گره خورده است. همچنین، با توجه به نیازهای کسب و کارها نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی، از هدف اولیه خود بسیار فراتر رفته اند. درنتیجه استفاده از یک سیستم یکپارچه مدیریت منابع انسانی که بتواند، منطعف با سیاست‌های سازمان، پاسخ‌گوی الزامات قانونی و نیازهای سازمانی باشد؛ راهکاری هوشمندانه است.

شرکت فرآیند گستر تسنیم، به عنوان شریک توسعه محصول همکاران سیستم، سامانه مدیریت جذب و استخدام راهکاران را طراحی، پیاده‌سازی، توسعه و پشتیبانی می‌کند. این سامانه در جهت جذب و استخدام نیروی با استعداد به سازمان‌ها کمک شایانی می‌کند. مزیت استفاده از این سامانه آن است که علاوه بر دریافت مزیت‌های کار با ATSها و سامانه‌های جذب و استخدام، با سایر ماژول‌های راهکاران در ارتباط هستید و چندین گام از فرآیندهای اجرایی جذب و استخدام را به طور خودکار پیش خواهید برد.

منبع

https://www.systemgroup.net

https://www.openhrms.com

https://what-when-how.com

5
گام تا موفقیت سازمان
برای مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندها

با ثبت درخواست دمو اولین گام را برداشته‌اید.

در گام‌های بعدی ما در کنار شما هستیم و شما را همراهی می‌کنیم.

نام *
شماره تماس *
نام شرکت *
ایمیل
سِمت شغلی شما
محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =