تاثیر ERP در مدیریت خدمات انبارداری | ERP چه کمکی به شرکت‌های انبارداری می‌کند؟

بخش بزرگی از دارایی‌های سازمان‌ها در موجودی‌های انبارها انباشته می‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات انبارداری وظیفه نگهداری کالا برای بازرگانان، شرکتهای تولیدی، صنعتی و کشاورزان برعهده می‌گیرند. طبق تحقیق و تجربه در شرکت‌های خدمات انباداری جهت مدیریت هرچه بهتر انبار علاوه بر نرم افزارهای WMS استفاده از سیستم‌های ERP امری اجتناب ناپذیر است.
تاثیر ERP در مدیریت خدمات انبارداری | ERP چه کمکی به شرکت‌های انبارداری می‌کند؟
فهرست مطالب

انبارداری جایگاه ویژه‌ای در فرایندهای یک کسب‌وکار و سازمان دارد. در لجستیک، انبارداری مسائلی نظیر سازماندهی انبار، تشکیل سیستم دریافت، حسابداری و قرار دادن موجودی‌ها در انبار را حل می‌کند.

شرکت‌هایی که در زمینه لجستیک تخصص دارند، خدمات انبارداری و لجستیک را در اختیار دیگر شرکت‌های بازرگانی، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و سایر صنایعی که نیاز زیادی به انبارداری و حمل‌ونقل کالا دارند، قرار می‌دهند.

این شرکت‌ها برای مدیریت انبار و بهینه‌سازی موجودی، رهگیری، عملیات انبارداری، توزیع حجم کار و حمل‌ونقل از سیستم‌های نرم‌افزاری WMS متفاوتی بهره می‌گیرند. اما زمانی که به طور تخصصی به ارائه خدمات انبارداری می‌پردازند، علاوه بر کنترل‌های انبار، انجام عملیات حسابداری دقیق و در حجم بالا دارای اهمیت ویژه‌ای است.

نرم‌افزار ERP یک ابزار قوی در لجستیک و خدمات انبارداری به شمار می‌رود که، در تکمیل عملکرد سیستم‌های مدیریت انبار نقش پررنگی دارند. هنگام پیاده‌سازی فرآیندهای شرکت‌های خدمات انبارداری، سیستم‌های ERP در مدیریت خدمات انبارداری و  اجرای دقیق و قابل انعطاف فرآیندهای عملیاتی و محاسباتی تاثیر بسزایی دارند.

انبارداری چیست؟ مدیریت خدمات انبارداری در لجستیک

انبارداری چیست؟ خدمات انبارداری در لجستیک

انبارداری کالا، فرآیند نگهداری و حفاظت از کالاها در یک مکان امن و مناسب است. در اقتصاد، انبارداری یک حلقه از زنجیره‌ی تولید، انتقال، توزیع و مصرف به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، انبارداری به مجموعه فعالیت‌ها و عملیاتی اطلاق می‌شود که در آن کالاها و محصولات در انبارها نگهداری، مدیریت و کنترل می‌شوند.

لجستیک یکی از اجزای زنجیره تامین و به معنای جابجایی کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر است که دو فرایند حمل و نقل و انبارداری را در بر می‌گیرد. انبارداری حوزه‌ای با اهمیت در بحث لجستیک و شامل مسائلی نظیر سازماندهی انبار، تشکیل سیستم دریافت، حسابداری و قرار دادن موجودی‌ها در انبار را حل می‌شود.

 انبارداری کوتاه‌مدت و بلندمدت، هر دو بخشی رایج در برنامه‌ریزی لجستیک هستند، که در حوزه خدمات انبارداری تاثیرگذار است. فرایند انبارداری باعث سهولت در تحویل دادن (صدور) و تحویل گرفتن (ورود) با کمترین وقت و نیروی مورد نیاز می‌باشد.

در حوزه فعالیت‌های بازرگانی، صادرات و واردات، انبارداری و ارائه خدمات انبارداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند می‌باشد. چرا که، کالای بازرگانان باید در محل‌های امن نگهداری شود و همچنین می‌بایست در مواقع لزوم، دسترسی آسان به موجودی آن‌ها امکان پذیر باشد.

شرکت‌های خدمات انبارداری، برای ذخیره کالای مشتریان خود، یک یا چند انبار در انواع مختلف در اختیار دارند. فرآیند کلی کار این شرکت‌ها بدین صورت است، که به ازای مدت نگهداشت کالا در انبار، با توجه به شرایط نگهداری و پارامترهای دیگر، هنگام تحویل کالا، مبلغی را دریافت می‌کند.

نحوه محاسبه مبلغ دریافتی از مشتریان به عوامل متعددی وابسته است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما قبل از شروع آن نیاز است که فرآیندهای اصلی در یک انبار را بشناسیم.

مهمترین فرایندهای انبار و خدمات انبارداری

به دلیل پیچیدگی، تنوع، اهمیت و حجم بالای فرآیندهای انبارداری و همچنین اهمیت بالای موجودی کالا، فعالیت‌های متعددی در انبارها اتفاق می‌افتد. فرآیندهای انباداری شامل مراحل مختلفی است؛ از جمله دریافت کالا، چیدمان کالا، نگهداری کالا و تحویل کالا. برای انجام صحیح فرآیند انبارداری کالا، باید نکات مهمی را در نظر گرفت.

اصلی‌ترین فرآیند انبارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • تقاضا برای پذیرش
  • پذیرش کالا
  • جاگذاری و جابه‌جایی کالا
  • گردآوری کالا برای خروج
  • بسته‌بندی و تحویل کالا

هزینه انبارداری کالا چقدر است؟ خدمات انبارداری چگونه محاسبه می‌شود؟

در هنگام خروج کالا از انبار مبحث محاسبه هزینه‌ی نگهداری، از دغدغه‌های اساسی شرکت‌های خدمات انبارداری است. در محاسبه هزینه انبارداری کالا، روش‌ها و شرایط نگهداری کالای  مشتریان و عوامل متعددی موثر هستند. از جمله:

  • نوع کالا و ماهیت آن
  • وزن و حجم کالا
  • مدت زمان انبارداری
  • شرایط نگهداری کالا
  • موقعیت مکانی انبار
  • وضعیت گروهبندی های کالایی
  • نوع و اندازه انبار
  • تجهیزات انبار
  • چگونگی تخلیه و بارگیری (برای مثال: تخلیه دستی، لیفتراک، جرثقیل و…)
  • خدمات ارائه شده توسط انبار (برای مثال: خدمات سلفون کشی، حباب پیچ کردن و تسمه کشی)

شرایط محاسبه هزینه نگهداری کالا پس از اتمام قرارداد اولیه، از عوامل سربار دیگر بر قراردادهای خدمات انبارداری است. درباره چگونگی نحوه محاسبه هزینه‌ی نگهداری کالا پس از اتمام قرارداد، هر شرکت می‌تواند سیاست‌ها و سیستم محاسباتی مختص به خود را داشته باشد. برای مثال برخی شرکت‌ها بعد از اتمام مدت زمان نگهداری، هزینه بیشتری نسبت به قرارداد دریافت می‌کنند و برخی شرکت‌ها هزینه کمتر.

مشکلات متداول در شرکت‌های خدمات انبارداری کالا

پس از حل چالش‌های فیزیکی و نگهداری کالا، تامین امنیت و تجهیزات، مدیریت فرآیندهای انبار از مهمترین مسایلی که در حوزه انبار و خدمات انباداری می‌باشد. نکاتی وجود دارد که رعایت آنها، می‌تواند به بهبود فرآیند انبارداری کالا کمک کند.

  • مدیریت اسناد انبار
  • کنترل موجودی کالا
  • آموزش کارکنان
  • استفاده از سیستم‌های مدیریت انبارداری

صدور، ثبت و نگهداری درست، دقیق و به موقع اسناد انبار و کنترل موجودی کالا در هنگام ورود و خروج کالا به بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند. آموزش فرآیند انبارداری کالا به کارکنان انبار، به بهبود عملکرد کارکنان و کاهش خطاها کمک می‌کند. و در جهت بهینه سازی فرآیند انبارداری کالا، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت انبارداری می‌تواند به طور دقیق و به موقع وضعیت کالاهای مشتریان را پیگیری کند.

در جهت بهبود عملکرد شرکت‌های خدمات انبارداری ، سیستم‌های مدیریتی متفاوتی برای مدیریت هرچه بهتر فرآیندها طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. نرم‌افزارها و سیستم‌های مدیریتی که با عنوان نرم‌افزارهای WMS شناخته می‌شوند و وظایف مدیریت انبار را به خوبی انجام می‌دهند. نرم افزارهای WMS اغلب سیستم‌های مستقلی برای مدیریت عملیات انبار هستند. اما فاقد سیستم‌های حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری، عملیات خودکار، اطلاع رسانی و سایر عملکردهای مرتبط با یک سیستم ERP هستند. در نتیجه برای هرچه بهینه‌تر کردن عملکرد انبارداری نیاز است که از ویژگی‌های ERP در انبار استفاده شود.

چرایی پیاده سازی ERP در مدیریت خدمات انبارداری

بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریت پیشرفته انبارداری، این امکان را به وجود آورده تا خدمات انبارداری به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) فرآیندهای یک کسب و کار را، در تمام بخش‌های آن خودکار می‌کند؛ از جمله: حسابداری، ثبت سفارش و پردازش، خرید، مدیریت موجودی، ادغام با تجارت الکترونیک، مدیریت ارتباط با مشتری، گردش کار وغیره. در نتیجه، با وجود نرم افزارهای WMS همچنان به وجود یک سیستم ERP جهت مدیریت بهتر انبار نیاز می‌شود.

در واقع هدف اصلی نرم‌افزار ERP تسهیل جریان اطلاعات بین تمام حوزه‌های عملکردی یک کسب و کار است. بسیاری از راه حل‌های ERP دارای عملکرد مدیریت انبار هستند و این موضوع باعث می‌شود تا ERP به یک ابزار قوی در لجستیک و انبارداری تبدیل شود. سیستم‌های ERP بهینه‌سازی فرآیندها را امکان‌پذیر می‌کند و در عملیات محاسباتی و اتوماتیک‌سازی آنها، بیشترین کمک را  به شرکت‌های خدمات انبارداری می‌کنند.

شرکت‌ها برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک تجاری باید اطلاعات عینی در مورد هر چیزی که در انبارهایشان رخ می‌دهد داشته باشند.  اطلاعات درست و دقیق شرایط انبار و وضعیت کالا در شرکت‌های خدمات انبارداری، به دلیل حجم زیاد ورود و خروج کالا دارای اهمیت بیشتری است. در نتیجه، بکارگیری یک سیستم ERP در انبار و انبارداری گامی به سوی تحول و دیجیتال لجستیک است.

فرایند گستر تسنیم به عنوان شریک توسعه همکاران سیستم، در راستای بهینه‌سازی و پیاده‌سازی اصولی و دقیق فرآیندهای شرکتهای خدمات انبارداری یک ماژول تکمیلی برای ماژول انبار و لجستیک در بستر راهکاران ارائه کرده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر از صفحه نرم افزار مدیریت خدمات انبارداری راهکاران بازدید فرمایید.

منابع
https://www.systemgroup.net
https://www.sepidarsystem.com
https://www.bluelinkerp.com
5
گام تا موفقیت سازمان
برای مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندها

با ثبت درخواست دمو اولین گام را برداشته‌اید.

در گام‌های بعدی ما در کنار شما هستیم و شما را همراهی می‌کنیم.

نام *
شماره تماس *
نام شرکت *
ایمیل
سِمت شغلی شما
محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =